Loading...
Social Media

Jak prowadzić social media?

Chcesz dobrze prowadzić profil swojej marki w mediach społecznościowych? Zastanawiasz się, od czego zacząć działania w social mediach? Poznaj wartościowe wskazówki, które pomogą Ci zyskać duże grono odbiorców i przyczynić się do większej rozpoznawalności.  

Social media – co to?

Media społecznościowe to obecnie najprężniej rozwijające się środki masowego przekazu, służące do komunikacji i wymiany informacji. Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez posiadania telefonu z dostępem do szybkiego Internetu i social mediów. Wszelkie portale społecznościowe, które gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach, są również miejscem do wyrażania swoich poglądów czy prężnego rozwijania biznesów. Aplikacje internetowe oferują dostęp do szerokiego grona twórców i producentów, co umożliwia szybkie i bezproblemowe korzystanie z ich usług. Social media stały się nieodłącznym elementem życia codziennego każdego człowieka. 

Osoby, którym zależy na prawidłowym rozwoju swojej marki, coraz częściej decydują się na prowadzenie mediów społecznościowych. Niezależnie od tego, czy chce się wypromować dany produkt, firmę czy konkretną osobę wraz z jej poglądami, warto dokładnie przemyśleć prowadzenie portali społecznościowych. Rzetelna wiedza i odpowiednia strategia w zakresie działań social media przyczynia się do uzyskania zamierzonych efektów. 

Jakie są rodzaje social mediów?

Tradycyjne media (np. radio czy telewizor) umożliwiają jedynie komunikację jednostronną. Nowe media wprowadzają dialog pomiędzy twórcą a odbiorcą. Tego rodzaju innowacja znacznie poszerza możliwość utrzymywania kontaktu z użytkownikami, prowadząc do uzyskiwania informacji zwrotnych na temat ich potrzeb. Dzięki social mediom nawiązują się również pewnego rodzaju więzi, które umożliwiają budowanie społeczności, zatrzymującej potencjalnego klienta na dłużej. Do najbardziej popularnych mediów społecznościowych w Polsce należą:

  • YouTube,
  • Facebook,
  • Messenger,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • Tik-Tok. 

Jakie są social media?

Social media są przede wszystkim czasochłonne. Dotyczy to zarówno osób, prowadzących swoje własne kanały, jak również ich odbiorców. Ludzie coraz częściej poświęcają swój wolny czas na przeglądanie mediów społecznościowych, co powoduje, że na korzystanie z aplikacji i portali, poświęca się sporą liczbę godzin w ciągu dnia. Rośnie również świadomość konieczności weryfikacji treści internetowych. To sprawia, że osoby, które decydują się na działania w mediach społecznościowych, muszą gospodarować znacząco większą ilość czasu na tworzenie contentu tak, aby nieustannie przyciągać uwagę widzów. Odpowiednio prowadzony kanał społecznościowy może przynieść jednak bardzo korzystne skutki. Dobrze przygotowana treść i prawidłowo dobrana grupa docelowa, może przyczyniać się do:

  • wzrostów sprzedaży,
  • zwiększania rozpoznawalności marki,
  • budowania stałego grona odbiorców,
  • uzyskiwania komunikatów zwrotnych na temat oferowanych produktów i usług. 

Social media – jak zacząć?

Wiele osób decyduje się na rozpoczęcie działań w mediach społecznościowych bez przygotowywania wcześniejszych strategii. Wypłynięcie na tak głęboką wodę prędzej czy później przyczynia się do braku systematyczności i utraty obserwujących. Zanim przejdzie się do kliknięcia przycisku „stwórz profil”, warto zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami. Wcześniejsze ustalenie celu i grona odbiorców oraz stworzenie contentu i planu może być głównym wyznacznikiem dobrze prosperującego kanału społecznościowego.

Cel – żeby sztuka nie była dla sztuki

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w aspekcie social mediów, należy zastanowić się nad ich celem. Przygotowane grafiki i treści nie będą miały większego znaczenia, jeżeli nie wniosą żadnej wartości przyszłym odbiorcom lub nie przyczynią się do szeroko rozumianego sukcesu firmy. Najlepiej wypisać sobie wszystko to, co chce się osiągnąć, a następnie zastanowić się, w jaki sposób media społecznościowe mogą się do tego przyczynić. 

Grono odbiorców – żeby zapał nie był słomiany

Poza stworzeniem listy celów warto zastanowić się nad tym, do kogo kierowane są usługi czy produkty. Tworzenie potencjalnej grupy odbiorców, pozwala na doprecyzowanie sposobu komunikowania się w mediach społecznościowych. Dodatkowo zbadanie grupy docelowej pozwala również dobierać odpowiednie kanały, na których potencjalni odbiorcy spędzają najwięcej czasu. Komunikację warto utrzymywać w języku atrakcyjnym dla odbiorcy. Znaczenie ma nie tylko stylistyka językowa, ale także wartości i poglądy potencjalnych klientów. 

Content – żeby okładka była atrakcyjna

Trzecim etapem, obowiązkowym przy opracowywaniu strategii prowadzenia mediów społecznościowych, jest przygotowywanie odpowiednich materiałów pod publikacje. Wiedza na temat odbiorców, których przyszłe kanały społecznościowe mają zrzeszać, stanowi świetny wyznacznik do tworzenia atrakcyjnego contentu. Ważne, aby był jak najbardziej zachęcał on do pozostawania na kanale. Wygląd grafik i zdjęć oraz jakość tworzonych tekstów ma ogromne znaczenie w przypadku mediów społecznościowych. Przykładowo tzw. „feed” na Instagramie stanowi wizytówkę firmy. To, co klient zobaczy jako pierwsze, może przyciągać jego uwagę lub prowadzić do rezygnacji obserwowania profilu.    

Plan – żeby praca nie była syzyfowa 

Mając przygotowany cel, odpowiednio dobraną grupę odbiorców oraz stworzony początkowy content należy zabrać się za sporządzenie konkretnego planu publikacji. Takie działanie pomoże zachować potrzebną przy prowadzeniu mediów społecznościowych systematyczność. Podczas tworzenia harmonogramu należy uwzględnić wszystkie święta i wyjątkowe okazje, o których warto napomknąć w swoich firmowych social mediach. Warto również pamiętać, że nie wszystko musi iść zgodnie z planem. Warto go co jakiś czas usprawniać i optymalizować. Śledzenie ruchu i obserwowanie tego, co dzieje się na profilu, pomaga ulepszać tworzony content. 

Jak zaistnieć w social media?

W mediach społecznościowych liczy się kreatywność i oryginalność. Profile należy prowadzić tak, aby wyróżniać się spośród konkurencji. Warto również śledzić obecne trendy i wydarzenia. Zabieranie zdania w ważnych sprawach, może znacząco przyczyniać się do wzrostu oglądalności publikowanych treści. Autentyczność liczy się w mediach społecznościowych coraz częściej. Można ją sobie zapewniać między innymi przez:

  • rezygnowanie z dużej ilości filtrów,
  • publikowanie treści „od kuchni”,
  • nawiązywanie relacji z odbiorcami.  

Jak prowadzić social media firmy?

Język komunikacji, grafiki i zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych powinny być dostosowywane do rodzaju branży, w jakiej znajduje się firma. Dodatkowo trzeba pamiętać, aby dostarczać atrakcyjne dla odbiorcy treści. Nawet jeżeli sprzedaż produktów jest priorytetem i głównym celem prowadzenia portalu społecznościowego, warto zachowywać umiar i nie atakować postami zachęcającymi do kupna produktu czy usługi. Oprócz postów typowo sprzedażowych dobrze jest wrzucać także materiały inspirujące lub takie, dzięki którym odbiorca może poznawać wartości marki

Umiar powinien dotyczyć także częstotliwości umieszczania publikacji. Systematyczność jest ważna, jednak warto stronić od codziennych postów, które mogą być traktowane jako spam. Wyjątkiem są niektóre media, które służą stricte do utrzymywania stałych relacji z użytkownikami. Takim przykładem są tzw. stories tworzone na Instagramie. 

Jak promować się w mediach społecznościowych? 

W obecnych czasach docieranie do szerokiego grona odbiorców jedynie za pomocą działań organicznych jest bardzo trudne, często wręcz niewykonalne. Inwestowanie w różnego rodzaju promocje, gwarantuje bardzo efektowne zwiększanie zasięgu. Do promocji social mediów można wykorzystać na przykład:

  • płatne kampanie reklamowe,
  • współprace z innymi firmami,
  • nawiązywanie kontaktu z influencerami.

Social media – dobry wizerunek marki i relacje z odbiorcami

Odpowiednio przygotowana strategia działań w mediach społecznościowych przynosi korzystne dla firmy skutki. Dobrze prowadzone social media powodują, że marka odbierana jest znacznie lepiej, a relacje z odbiorcami są coraz lepsze. Powoduje to również wzrost rozpoznawalności firmy oraz sprzedaży oferowanych przez nią usług czy produktów. 

Jeżeli do gry wchodzi bardzo złożona działalność internetowa, która ma prowadzić do osiągania bardzo wysokich zysków lub jeśli firma chce posiadać konto na kilku mediach, to warto zdecydować się na ekspertów, którzy zajmują się profesjonalną obsługą portali społecznościowych. Specjaliści do spraw social mediów zajmują się promowaniem marki w Internecie, podczas gdy pozostali pracownicy mogą skupiać się na rozwijaniu firmy w innych obszarach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *